Az éjjel volt időm gondolkozni.

Békák koncerteztek, villámlott és dörgött, de hajnalig eső nem esett. Aztán ez utóbbi bepótlódott!
Tulajdonképp ezen a vízparton szerettem meg a pecát, a víz szagát, békák hangját, patkányok kíváncsiságát, halak sokat sejtető csobbanásait. Mindennapos vendége voltam, ennek a vendégszerető kicsi territóriumnak. Minden méterét, horgászát ismertem, halak kapó kedvét itt próbáltam először kiismerni.
Szép idők voltak!

Halban bőven el volt eresztve, az ismétlődő lehalászások ellenére is ! Rajokban mentek a küszök (amit mi csak snöciknek mondtunk), követték őket a balinok, hangos rablásokkal, osztották a csukák és a süllők…
Nem voltak csodapecák, csoda zsinórok mégis ma már elképzelhetetlenül sok halat fogtunk bambusz botjainkkal, esetleg tonkín náddal. Sokáig még horgot kötni sem tudtam igazán és nem ismertünk finom módszereket.
De ha akár beleálltunk “tökig ” a hínárosba rövid idő alatt megfogtuk a füzér keszeget.
Nem fogom elfelejteni soha az első csukám, ami lazán széttörte a 42 ft-os bambusz botomat és a maradék egy gyűrűvel téptem ki szegényt.Persze leszakadt, mert a Leska damyl se volt se friss, se erős ! Szegény csukakoma beleesett egy békanyál közepébe, amit én összenyaláboltam és felrohantam vele az útig.
Azt se tudtam, hogy benne van-e a csuka, vagy sem.
Benne volt.
Visszamentem kihalásztam a nagyobbik fele botomat, szatyorba tettem a csukát és félve hazamentem. Nem tudtam, hogy mi lesz a büntetés a “drága botom ” eltöréséért! Persze büntetés helyett ünnep lett. Én meg megveszekedett csuka horgász!
Persze azért mellékesen sok süllőt is fogtam, mert a Francia öbölben abból is sok volt.
Ha lementem hajnalban, délig megfogtam a csukámat süllőmet, annak ellenére, hogy rendszeresek voltam a szakítások. Köszönhetően a zsinórnak, kötéseimnek, gyakorlatlanságomnak…
Később balinoztunk, mert volt bőven. Orsónk is lett Rilleh-rex vagy később Forelle !
Bot is alakult textilbakelit csodákra .
Játszva átdobtuk azt a 84 métert néha, aztán rángattuk a nádat, ameddig ki nem tudtuk tépni..

Amikor megszüntették a halászatot, megtiltották az evezősök be evezését nagyot lélegeztünk…
Csak lassan, eltűntek a halak. Megszűnt a bőség! Jöttek a praktikák! Feltolós úszók (amiket mindenki maga bütykölt), finomított horog méretek, kötözések, módszer váltások.
A parton sok stég volt, tisztaság és rend. Mindenki vigyázott a környezetére. Egymás helyét tiszteletbe tartottuk, ismertük, néha átlátogattunk. Nem voltak bokrok, fák, körbe lehetett járni a partot a víz szélén, tudtunk segíteni ha kellett…
Lassan kikoptunk…Sokan elmentek az égi horgász vizekre, elköltöztek, más hobbit találtak…
Megjelentek a befolyók, ontották a mocskot, bemosták a vízbe. Kevesebb horgász, kevesebb hal. Kevesebb etetés, kevesebb ívóhely. Mocsarasodás bokrosodás, szemetelés, elszaporodó vízimadarak, kevesebb hínár, eltűnt a pióca, béka is alig. Rablások, kifosztások, romló közbiztonság.
Én hajnalba lementem, mint gyerek és ha Apám nem jött volna utánam reggelig horgászhattam volna, anélkül, hogy félnem kellett volna bárkitől! Éjjeleket töltöttünk lenn szünetben, srácok és nem kellett félnünk! Aranykárász, compó, szivárványos ökle (baba hal), félkilós törpék, stb mind eltűntek.
Nem kellett telepítés, hogy halat fogjunk! Keszeget, pontyot csalihalat nem volt kunszt fogni. Paprikás kenyeret felváltotta a kenyérrózsa, vagy a tarhonya..ennyi volt a kunszt.

Manapság ha ismerőssel találkozok nagyon meglepődünk és örülünk egymásnak. Ritka ünnep! A hal is az! Még csalihalat fogni is kunszt!
Igaz nagyon ritkán járok le, mert nem enged a taposó malom, meg már nem vagyok a régi.
Akkor fogtam a botot, kis szimatszatyromat, esetleg szákot és mentem.
Ma pakolászok napokig, fontos dolgokat otthon hagyok, feleslegeseket lecipelek.
Hallgatom a békákat és elgondolkozom…
Ez történt ma éjjel is.
Halak nem zavartak, idő is csak reggel, mikorra ronggyá áztam..
S tulajdonképpen hálás voltam , hogy mindezek eszembe jutottak.
” Én voltam a jövő, én lettem a múlt”, ” tudom (? ) már a titkot, mihez kezdjek most”…Szól egy dalban, s igazát teljesen átérzem !

A Francia öböl

Másnak csak fák és víz...

Másnak csak fák és víz…

Mezei István

Tetszett? Oszd meg a haverokkal!
Gondolatok egy éjszaka margójára, a Francia öböl partjáról