Pergető túra, Nyugat Ausztrália, sziklás magas partján.
Meghívást kaptam Nyugat Ausztráliába, az Indiai-Óceán, magas partjairól történő, három hetes, pergető horgásztúrára. Ez a hely az Indiai Óceánban levő Cápa-Öböl, földrajzi neve:(Shark Bay), Magas Pont (Steep Point), amit a világ legveszélyesebb és egyben a legjobb szárazföldi pergető horgászhelyeként tartanak nyilván. Steep Point, Nyugat Ausztráliában az Indiai-Óceán partvidékének természetvédelmi területén található.

Nagy izgalommal indultam útnak December 6-án, Budapest-Dubai-Perth repülő útvonalon, a mínuszokból a + 42-45 C fokos, Ausztrál nyárba. Mintegy 29 órás repülő út után, kissé elfáradva, de izgatottan érkeztem meg Nyugat- Ausztrália, Perth repterére. Vendéglátómmal, fiatal kori futótársammal, több, mint 33 éve nem láttuk egymást. Megérkezésem után, néhány napot, akklimatizálódással, Perth-ben töltöttem vendéglátóméknál. Közben pakolgattuk a Toyota terepjáróba és a harckocsi nagyságú utánfutóba a több, mint három hétre szükséges holmikat. Végre elindultunk az 1000 km-nél távolabbra levő, Steep Point sziklás partvidékére.

Az út nagyobbik részét, bozótos, köves, mély homoksivatagon át, az emuk, papagájok és kenguruk élőhelyein keresztül, leengedett gumikkal kellett megtennünk, hogy a 8000 cm es Toyota terepjáró, be ne ássa magát a homoktengerbe.

A közel 22 órás sivatagi vezetés után, megérkeztünk Steep Point (Magas Pont) nevű sziklás partvidékére, ahol előzetes engedélyek nélkül, még az Ausztrálok se éjszakázhatnak! Erre a területre, egy évvel korábban kell bejelentkezni, nem kis összegért és 10 főnél többen, nem táborozhatnak! Újabb kemény munka a 43-46 C fok feletti hőségben a tábor felállítása. De nem csak a hőséggel kellett megküzdenünk, hanem azzal is, hogy a szélcsendben, elleptek bennünket a sivatag bozótosaiból előkerülő apró legyek, amik hemzsegtek a testünkön.

A nappali forróság után, eltűntek a legyek és gyorsan, 30-32 C fokkal, lecsökken itt, a sivatagi hőmérséklet. A táborvezetőnk Joe Heger, ezen az életveszélyes horgászhelyen, csak Nap keltétől, Nap nyugtáig engedélyezte a horgászatot! Elmondása szerint, úgyse tudnánk a sötétben, a parti szikláknál vadászgató Cápák miatt a halakat kifárasztani és felhúzni. Így, az alig 13-14 C fokra visszahűlő időben, előkerültek a thermo ruházatok és a kötelező, esti védőitalok, mint a whisky, gin és az ausztrál vörösborok.

Ilyenkor itt, decemberben és januárban, nincs eső, és ritkán vannak azok a 25- 30 m feletti hullámok, amik leszokták sodorni, az itt horgászó embereket a magas sziklapartról. Sajnos, minden évben, több horgász is lezuhant az alattunk levő mélységbe, ahol, ha a cápák nem ették meg a szerencsétlenül járt horgászt, akkor az Óceán, hihetetlenül erős áramlata, több kilométer távolságra sodorta el őket, és már csekély ott, az esély a túlélésre. Több síremlék is látható a parti sziklákba vésve. Alvás után, már hajnalban, még pirkadatkor kezdtük el a pergetést a közel 25-30 m magas sziklák peremeire kiállva. Lenyűgöző, de egyben félelmetes és életveszélyes itt a pergető horgászat!!!

A táborhelyen, tízen voltunk. Rajtam kívül, mindenki rutinos, visszajáró pergető horgászok, de a szerencse úgy hozta, hogy a nap első 2 halát, mégis én foghattam ki, egy 15 kg-os Cobia és egy 18 kg. körüli, Spanyol makrélával, amik egy 18 cm-es, mélyre törő, ausztrál wobbleren vesztettek rajta. Itt döbbentem rá, hogy mennyire erősek és gyorsak a tengerekben és az óceánokban élő halak!

Most lehet, hogy sokan megharagszanak rám, de bátran merem állítani, mivel nekem van, összehasonlítási alapom. A több, mint fél évszázados horgászmúltamból, már 42 éve pergetek is, és partról történő pergetéseimmel, több darab, 70-80 kg. feletti harcsákat is fogtam, és állítom, hogy a 15 kg. körüli tengeri halak, sokkal erősebbek, vadabbak, mint a legerősebb 50-70 kg feletti harcsák. Tisztelt harcsás sporttársak! Sokan tévhitben élnek, ha azt hiszik, hogy a 100 kg. körüli harcsák, olyan erősek. Ezek a nagy harcsák, nem bírják sokáig a küzdelmet, hamar feladják! Még partról is, szerintem könnyebb kifárasztani, egy 230-240 cm-es, harcsát, mint az Óceánból kifogni, egy 20-25 kg-nál, nem nagyobb, alig 150 cm-es, tengeri halat. Jó összehasonlítás erre, a 2016-ban, partról kifogott legnagyobb harcsám, ami 240 centiméter hosszúságú volt!

Nem tudtam, hogy naponta, csak 3db. halat lehet zsákmányul ejteni, így hamar, be kellett fejeznem az első napi horgászatot, mert pillanatok alatt kifogtam a harmadik halamat is, annak ellenére, hogy közben, két megakasztott Makrélámat is leharapták a cápák a fárasztás közben. A cápák ha észreveszik, hogy a megakasztott hal nem természetes módon úszik, akkor azonnal rátámadnak és egyetlen harapással leharapják. A kifogott Spanyol-makréláim, 15-18 kg felettiek voltak. Kissé csalódottan vettem tudomásul, hogy ezen a forró, decemberi napon, már nem horgászhattam többet.

Azt is elmondták, Ausztrál vendéglátóim, hogy személyenként, max. 40 kg. halfilé, otthoni tárolását engedélyezik a hatóságok, amit bármikor ellenőrizhetnek. Megtudtam tőlük, hogy csak a spanyol makréla az, ami értékes az ausztrál horgászok számára, mert ez a legolajosabb húsú tengeri hal, és ebben van a legtöbb Omega 3 zsírsav, valamint ez a fajta makréla, elérheti a 40 kg körüli tömeget is. A többi fajta kifogott tengeri halakat, nem becsülik, és azokat visszadobják a mélybe a cápák közé. Viszont mélységesen felháborodtam, amikor azt láttam, hogy minden kifogott spanyol makrélából, amik 15 kg körüliek voltak, nem több, mint 3-3,5 kg filézett halhúst tettek el. A makréla tetemek többi részét, a kövér, elhízott sirályoknak dobálták, amik repülni is alig bírtak. Olyanok voltak, mint a totyogó kacsák. A nap hátralevő részét, kénytelen voltam horgászat nélkül eltölteni, így beültem hűsölni, az Óceánból, szivattyúval feltöltött, felfújható medencébe és élveztem a decemberi, szikrázó napsütést és elmélkedtem, hogy mit, hogyan csináljak majd a következő napokban. Nem voltam hozzászokva a decemberi erős napsütéshez, így a fejem és
orrom, teljesen leégett! Itt, a medencében ülve, talán az erős napsugarak, vagy a több dobozzal elfogyasztott, jeges, gin-tonikok hatására, eldöntöttem, hogy másnap cápákra fogok csalizni.

Ekkor, még halvány fogalmam se volt, hogy valójában, mit is akarok én itt, az Indiai-óceán feletti, közel 25-30 méter magasságban a sziklák peremén állva. Másnap, cápa horgászatára is alkalmas felszerelést állítottam össze a saját elképzeléseim szerint. Csalinak, olyan 3 kg körüli hal fejet tettem az erős tengeri horgokra, amiket két és fél milliméteres, igen, hangsúlyozom, hogy 2,5 mm vastagságú, acél drótsodronyra, krimpelve szereltem fel.

A csalit, kb. 800-900 méter távolságra a parttól, hélium gázzal töltött lufival és a szárazföld irányából uralkodó, erős légáramlatok segítségével tudtam eljuttatni a kívánt távolságra. A főzsinórra, csúszóval, 10 méteres előkével felkötött, héliumos gázos ballon, több célt is szolgált. Legfontosabb szerepe a csali bejuttatása volt a kívánt távolságra, valamint a csalinknak az óceán felszínén történő lebegtetését és kapásjelző feladatát is betöltötte, amit nagy távolságokból is jól láthatunk. Hamar rátalált a víz színén lebegő, hatalmas haldarabra egy cápa, mert a lufi, levágódott a vízbe. Bevágást követően, azonnal a küzdő övembe tettem a bot végét és a rajtam levő hám karabinereit, rácsatoltam a hatalmas multi orsóra, melyen több mint 2000 méter erős, 0,80 as zsinór volt felcsévélve. A hal annyira erős volt, hogy a keményre állított fékkel, nem tudtam a parton megállni, és kezdett a sziklák pereme felé lehúzni. Lazítani kellet a fékerőn, hogy be ne rántson.

A tapasztalt, rutinos horgász és táborvezetőnk, Joe, azonnal megmondta, hogy több órán keresztül fog tartani az általam megakasztott cápa fárasztása, mert én, a legnagyobb tigris- vagy bikacápák közül akasztottam egyet. A hal viselkedéséből, kijelentette, hogy 500-600 kg közötti, óriás méretű tigriscápát fárasztok, ezért elkezdtek engem, csokikkal és hideg italokkal etetni, itatni, hogy ki ne merüljek idő előtt. Bevallom, hogy minden izmom égett a fájdalomtól és 35-40 perc elteltével, már megbántam, hogy cápára csaliztam. A karjaimban érzett fájdalmaimtól, sírva könyörögtem, hogy váltsanak fel a fárasztásban. Végül vendéglátómmal, felváltva fárasztottuk a számomra eddig elképzelhetetlen erejű halat, ami egyre jobban úgy tűnt, hogy nem mi, hanem a cápa fáraszt bennünket.

Már közel három órája, egymást váltogatva küzdöttünk a tengeri szörnnyel és haladtunk a sekélyebb partszakasz felé. Közben vendéglátóm a nagy erőlködéstől, és fájdalmaiban meglazította a zsinórt, így a már partközelben levő, gigantikus méretű tigriscápa, elharapta a 2 mm vastagságú, fonott acélbovdent. Ezt, nem hittem volna el! Utólag megtudtam, hogy a tigriscápának van a legerősebb fogazata és harapása és még a nagyméretű cserepes teknősök páncélzatait is, könnyen átharapja. Minden testrészemben, hatalmas izomlázzal folytattam az elkövetkezendő napokat. Fogtam minden nap wobblerekkel pergetve, szép spanyol-makrélákat, de sikerült több, kisebb fajta cápát, cápamakrélát, tonhalat és cobiát is kifognom.

Megpróbáltam még egy alkalommal, a partól távol, nagy fajta cápát fogni, de most, hatalmas ráját akaszthattam és senki se akart segíteni a fárasztásban, mert a többiek már tudták, hogy semmi esély a rájával szemben. Igazuk volt, nem lehetett megfékezni, majdnem levitte az összes zsinórt, mire sikerült elvágnom. A finom, BBQ-n elkészített marhahúsok és birkahúsok mellett, rengeteg halhúst, (spanyol-és cápamakrélákat, tonhalat, cobiát és cápát is fogyasztottam, de a szikláról leengedett, csapdákkal kifogott hatalmas homárokból, a karácsonyra készített, fokhagymás, olíva olajos homárhús is nagyon ízlett.

Három hetes horgászat elteltével, kissé elfáradva, naptól leégve kezdünk hozzá a tábor lebontásához. Most, mintha senkinek se ment volna úgy a pakolászás.

Hálás vagyok Istennek, Mennyei Atyánknak, az áldásaiért, hogy ilyen lehetőséget kaptam az életemben és ide eljuthattam, ahol felejthetetlen élményekkel gazdagodtam. Minden horgásztársamnak, őszinte szívvel kívánom, hogy Isten, hasonló horgászélményekkel áldja meg! Azóta, már részt vettem hajóról történő tengeri horgászaton is, de azokat az élményeket, semmi se tudta felülmúlni. Sajnáltam ezt a csodálatos horgászparadicsomot itt hagyni, ami szerintem is a Föld legjobb, szárazföldi, pergető horgászhelye. Ha lenne még egyszer lehetőségem ide visszatérni, biztos nem hagynám ki. Újabb, 22 órás sivatagi autózás, majd közel 30 órás repülőút, várt még rám. Megérkeztem az Ausztrál nyárból, +45 C fokból, a 60 C fokkal hidegebb, -15 C fokos magyarországi télbe.

Szendrei Sándor

Tetszett? Oszd meg a haverokkal!